Summa sidvisningar

måndag 17 september 2012

Dag 57 Ofrivillg intervallträning

 Idag åkte hela familjen till Linnéas träningslokal för Taekwondon. Två gånger i veckan har hon morgonträning i sin sport. Barnen åker sen gemensamt till skolan för fortsatt undervisning. På måndagar slutar hon 13.00 så det är kort dag.

Min plan är att öka löpningen långsamt men just nu är jag osäker på hur mycket som är en lagom ökning. Jag läser på olika forum men blir inte riktigt säker ändå, antar att det är individuellt helt enkelt. Idag var planen att öka med en minut, det här med intervaller blir så knöligt att hålla koll på. Men jag började min runda som vanligt och efter ca 8 minuter mötte jag en annan löpare med kopplad hund så därför kopplade jag Idefix. Då vart det en liten kort paus. Sprang sen vidare och hade Idefix kopplad. Hann ca 2 minuter innan vägen var blockerad av 3 stycken personer med hundar som stod och pratade. Jag saktade ner och promenerade förbi dem. Sen sprang jag igen ca 2 minuter så totalt blev det 12 minuter. Jag har bara ett vanligt armbandsur så tiderna blir ungefärliga.

Tog en långpromenad på drygt en timme med Idefix på eftermiddagen. Han var tröttare än jag. Vi hade ca 26 grader varmt. Nätterna är kalla, men det blir varmt på dagen. Tyvärr är friluftsbadet stängt för säsongen nu så om jag ska simma måste jag till inomhusbadet. Det är inte lika lockande att simma där.

Idefix fick lite svalka i en damm. Fullt med grodor och det var ju spännande.

2 kommentarer:

  1. Ca 10% per vecka har jag läst någonstan är en lämplig ökning om allt känns ok. Men stå hellre kvar en vecka längre och kroppen håller ihop än att köra för hårt och inte få träna alls.

    Titta lite på Ck25 (googla) så har du en bild av hur jag kom igång. Jag är ju en grym schemamänniska så sånt passar mig. Det passar dock inte alla att vara så styrd utan många kör ju också efter eget huvud och har motor nog att klara det.

    SvaraRadera
  2. Jo, jag är ju lite äldre och otränad så jag pressar inte. Jag har inte bråttom. All träning är ju bättre än ingen träning. 10% ökning låter rimligt, ska försöka köra på det framöver.

    SvaraRadera