Summa sidvisningar

lördag 15 september 2012

Dag 53 Skolstart

Vemodigt och stort för oss alla trots allt. Linnéa börjar i 5:e klass men i en helt ny skola. Inne i stan. Vi åkte bil till skolan, buss och tågförbindelserna är inte så bra eftersom skolan ligger lite avigt till från oss. Linnéa och jag letade rätt på aulan där uppropet skulle ske. Det var bra skyltat så det var inga problem alls att hitta. Skolan är stor, 1500 elever.

Vi satte oss på plats inne i aulan och väntade. Framför oss satt det några riktigt störiga grabbar som tog plats på killars vis. Jag hoppades att ingen av dem skulle hamna i Linnéas klass...Så kom det ett gäng lärare och rektorn för hela skolan. Skolan har Gymnasieklasser, Realskoleklasser och Mittelschuleklasser. Det är bra framöver om det blir aktuellt att byta inriktning för Linnéa. Hon kommer åtminstone att slippa byta skola, enbart gren. Varje skolgren har sin egen rektor så jag kände igen Linnéas rektor från i våras när vi träffade honom.

Efter lite genomgång och välkomsthälsande så började uppropet. Mittelschule först och Linnéas namn ropades upp först tack vare hennes efternamn som börjar på a. Linnéas lärare verkar bra, hon hälsade ordentligt på alla eleverna. Och den störiga pojken? Givetvis i Linnéas klass....Han går tydligen om 5:an så han är ett år äldre än resten av klassen. Det är två elever i Linnéas klass som går om 5:an.

Jag hade sen några timmar att slå ihjäl, det var ingen idé att resa hem för bara någon timme så jag tog en långpromenad. Skolan var var slut redan 11.15 denna första dag.

På kvällen red jag en kort runda ute. Skönt att skritta ut och bara rensa tankarna. Det har varit mycket nu inför skolstarten men nu är det åtminstone över. Leo var lite spänd först, men det var hanterbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar