Summa sidvisningar

lördag 19 maj 2012

Riktigt bra pass

En dags vila gjorde susen för ryggen. Jag lät bli att sadla, fick god hjälp av J även idag. Han vet vad en trasig rygg ska undvika. J var tvungen att jobba hela dagen så vi kom sent till stallet men det finns ju fördelar med det. Ensamma i ridhuset :-)

J la ut massor med bommar ( sånt kan man inte heller göra när andra tränar) för oss att träna med. Skrittbommar och galoppbommar. Travbommarna går ju bäst för oss så idag fick det vara. På de två senaste tävlingarna har Leo klonkat i alla skrittbommarna så där finns det en del att öva på. Leo har slarvat och haft lite bråttom över när vi har gått i skritt. Vi red igenom övningen tills det gick utan klonk åt båda hållen. Massor med beröm och en liten paus för att pusta. Först älgade Leo bara igenom alla bommar men efter några försök så började han tänka själv och anpassade stegen efter bommarna. Duktig kille!

Så galoppbommar. Pust. När vi tränade inför tävlingen så gick Leo verkligt bra men det fungerade ju tyvärr inte alls på tävlingen. J la ut 4 bommar i ett L och en bom var upphöjd. I vänster galopp gick Leo helt perfekt. För dagen är det hans bästa galopp. Vi kunde klara serien utan stök. Han galopperade precis lagom mycket även över den upphöjda bommen. Liten paus och sen höger galopp. Och Leo blev som förbytt. Stök, galoppväxel och jättesprång. Vi gick bort från bommarna då och tränade bara på att få ordning på galoppen igen. Samla och öka, samla igen och öka. Måste ju kunna reglera lite. Ofast är det ju trångt så man behöver ha en samlad galopp utan att få avbrott. Jag är tyvärr lite för passiv på tävling, det blir gärna att jag åker häst lite och det håller ju inte.

Så provade vi igen och det blev fortfarande stök. Men J har ju ett bra öga så nu såg han varför Leo började byta galopp, ryttarfel förstås. Min inre skänkel tappade sin position och när jag då drev lite blev det istället en begäran om ett byte. 

Så nu när jag verkligen koncentrerade mig på skänkelns position så klarade vi serien utmärkt. Men detta behöver vi träna mycket på. Jag måste ha lite mer tryck i Leo när det blir trångt för annars får vi lätt avbrott. Och om jag inte klarar avvägningen mellan tryck och reglering av tempot så får vi för stora galoppsprång och då blir det för trångt. 

Som avslutning tränade vi på övergångar. Än så länge behöver jag checka av Leo lite i övergångarna, han klarar inte att bära sog helt på lös tygel ännu. Men han går riktigt bra nu. Så nöjd med honom.

Betade efteråt och sen satt vi utomhus och drack varsinn öl och pratade med stallägaren. Såna här kvällar är så härliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar