Summa sidvisningar

söndag 11 mars 2012

Officiellt vår nu - grodstängslen uppe

Jag hade fullt upp idag innan vi åkte till stallet. Dottern skulle ha övernattningsparty med 3 vänner så jag fick bädda i gästrummet. Tidigare i veckan har jag bunkrat upp med chips och läsk. Eftersom L hade sin ridlektion idag så kunde barnen komma till oss först efter ridningen. När barnen sen kom åt vi gemensamt middag, pasta bolognese.

I veckan har kommungubbarna (har aldrig sett någon kvinna i deras gäng) satt upp stängsel längs vägarna för grodorna. Grodorna är tydligen hotade och eftersom vägen delar av deras område så sätts det upp staket varje vår för att man om möjligt ska rädda några grodor från att trafikdödas. Hastigheten i området sätts dessutom tillfälligt ner till 30, kvällstid och nattetid när grodorna är mest aktiva. Tyvärr tycks det inte hjälpa så mycket, såg ett gäng överkörda grodor på vägen idag.

L fick gå en runda med hunden innan sin egen ridlektion. Hon vågar inte riktigt gå med honom här hemma eftersom hon är rädd för att möta stora hundar när hon går. Det kan jag förstå, hon är lite rädd för större hundar. Jag gjorde Leo klar under tiden och red upp till utebanan. Vi mötte L på vägen hon ville inte leka mer med hunden, men jag sa åt henne att gå en extrasväng meddans jag red.

Leo var inte fräsch först. Lite taktfel. Vet inte riktigt varför, så himla kallt har det inte varit. När det har varit ishavskyla kan han bli lite knackig, men nu var det inte så kallt. Visst, det är frost på nätterna, men han har täcke så värmen borde han kunna hålla.

Men det brukar värma ur, taktorenheten, så jag skrittade en stund extra. Red mest skolor för att mjuka upp honom. Sen travade vi igen och då var det ok. Red några vara i trav och lättridning för att få igång honom. 

J var med på marken men han var ganska handikappad pga av ryggskott. Men det är nyttigt med hjälp från marken. Han ville att jag skulle jobba mer med formen på Leo och samla honom bättre. 

Helt ok pass idag. Leo kom igång och gick sen riktigt bra. Men visst blir jag orolig varenda gång som det kommer taktfel.

Barnen hade fått rida ut idag, det var ju så vackert väder. L vill helst rida ut, att sitta och träna i ridhus har hon inget intresse av egentligen. Ponnyerna hade varit laddade och velat sticka, men idag var det en lite större flicka som hade haft täten så hon kunde få stopp på sin ponny innan det gick illa. L är så liten så hon har inte kraft nog att stoppa en överpigg ponny. I november förra året hade ponnyerna stuckit med L och ett annat barn och barnen hade ramlat av ute i skogen. Det andra barnet fick en hjärnskakning men L klarade sig tack och lov utan skador.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar