Summa sidvisningar

måndag 12 mars 2012

Mer vårtecken

Idag plockade jag bort fårskinnet från sadeln. Jag gillar att ha fårskinnet på plats, mycket skönare och man sitter stadigare i sadeln med fårsinnet. Nu får jag tillbaka min halkiga stora sadel igen. 

Det blåste ganska hårt idag, men jag ville ändå värma upp med en skrittrunda i skogen. Idag fick jag ju sällskap av J på marken. Idefix sprang lite överallt, men Leo tycks inte bry sig så mycket. Jag är mest rädd att Idefix ska hamna i vägen för en plötslig spark. Han har ingen respekt för Leos hovar.

Två gånger hördes det sirener men Leo lyssnade bara utan att bli väldigt spänd. Och sen kom det någon annan sorts siren, typ hesa Fredrik eller vad det nu kan heta i Tyskland. Leo lyssnade men han blev inte rädd.

Så in på utebanan, nysladdad för dagen av R så den såg fin ut. Värmde upp med skolor som vanligt. Böja igenom och få Leo att trampa över lite som uppvärming. Vi hade ju min personlige tränare J på marken idag och han får mig alltid att rida bättre än när jag sitter och tränar ensam.

Red skolorna sen i jog och tränade som vanligt på att ställa om hyfsat fort mellan skolorna. Öppnan går bra att göra snabba byten mellan, rättvänd och förvänd. Men slutorna är värre, där kan det vara svårt att få igenom rörelsen. Jag rider väl för mesigt och väntar för länge.

I galopparbetet red vi mycket förvänd galopp idag. Det är väldigt nyttigt. Utebanan är ju stor så skillnaden mellan rättvänd och förvänd är inte så stor. När vi var varmare så ville J att vi red även små volter i förvänd och det gick också bra i vänster galopp. I höger är det svårare, vårt svaga håll. 

Och sen avslutade vi med att träna byten på långsidorna. När vi hade klarat 4 byten på två långsidor avslutade vi. Leo var så fin idag! Det är ju lite knivigare att klara 4 byten när man tävlar i Western Riding eftersom man då ska rida runt koner. Hinna ställa om mellan konerna är en utmaning för oss ännu så länge. Våre utebana är stor så där finns det tid mellan varje byte. I ridhuset har jag klarat av 4 byten när vi har flyt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar